"Historia książki". Roderick Cave i Sara Ayad.

Wydana w Wydawnictwie ARKADY. Warszawa (2015).

Przełożyła Ewa Romkowska.

Tytuł oryginalny The History of The Book in 100 Books. The Complete Story, From Egypt to e-book.

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa.

"Historia książki" to niezwykły album, który stanowi z pewnością radość dla każdego miłośnika literatury. Oto bowiem omówienie rozwoju i powstania książek od paleolitycznych malowideł aż po współczesne formy książek jakimi są ebooki.

Autorzy książki posłużyli się konkretnymi tytułami w celu omówienia tego jak właściwie doszło do tego, że jako czytelnicy trzymamy w rękach gotową książkę.

Mamy więc omówienie rozwoju powstania książek od jak wspomniałam pierwszych malowideł naskalnych, które to na swój sposób wzruszają mnie faktem, że człowiek od zawsze odczuwał ogromną potrzebę pozostawienia po sobie śladu, dlaczego by nie w postaci opowiedzianej historii?

Następne poznajemy cały żmudny proces powstawania tego, co znamy obecnie pod postacią książki. Czyli zarówno pismo klinowe, węzełki jak i kamienne tabliczki mające stanowić źródło informacji handlowych. Poznajemy też książki powstałe niemal na całym świecie i wszystkie materiały służące do czynienia zapisków. Gliniane tabliczki, papirusowe zwoje, papier.
Autorzy wybierając konkretne słynne dzieła i książki, uznane za najważniejsze, prezentują nam rozwój powstawania książek. Zaglądamy więc i do średniowiecznych skryptoriów, w których żmudnie przepisywano teksty i ilustrowano je bogato jak i do później powstałych drukarni, rozkwitłych wraz z powstaniem czcionki i wynalezieniem druku, który ułatwił dostęp do książek tym, którzy do tej pory dostępu do literatury nie mieli.

Niektóre tematy są mi znane ale przyznam, że z zaskoczeniem odkryłam, że coś na kształt książek kucharskich z omówieniem dań i potraw , kulinarnego przewodnika nie było aż tak nowym wynalazkiem jak sądziłam. Najstarsze pochodzą sprzed dwóch tysięcy lat.

Oczywiście poruszone są różne gatunki książek, takie jak książki naukowe, na które zapotrzebowanie wzrosło wraz z powstaniem uniwersytetów jak i kartograficzne księgi, nawigacyjne, księgi omawiające botanikę ale i na przykład dzieła omawiające anatomię człowieka. Powstały też księgi z zapisem dzieł muzycznych , zawierające poezję, słowniki języków obcych i przewodniki po świecie i konkretnych krajach. Powstawało też coraz więcej książek, które obecnie nazwalibyśmy poradnikami.

Osobiście zaskoczyło mnie to, jak wcześnie wykształciło się piractwo, co pokazuje, że proceder ten niestety, równoległy był wraz z rozwojem druku. Ciekawe też są wzmianki dotyczące rozwijającej się cenzury, która to oczywiście, jak i dziś , prowadziła jedynie do wzmożenia popularności danego dzieła. Nie inaczej jest teraz, wystarczy spojrzeć jak szybko wzrasta popularność i sprzedaż danej książki, która z jakichś powodów zostaje ocenzurowana.
Interesujący jest też fakt, że książki od zawsze niemal wykorzystywano w walce politycznej a także, jak silnie oddziaływały na ludzi, skoro potrafią być palone całe biblioteki z ich bogatymi zbiorami!

Osobne ciekawostki dotyczą powstawania książek i literatury dla dzieci, szkoda,że tym razem autorzy nie pokusili się o zaakcentowanie prawdziwych pereł literatury dziecięcej, tu odczułam spory brak.

Wydanie "Historii książki" to wydanie albumowe okraszone niewiarygodną ilością pięknych zdjęć które już same w sobie stanowią źródło czytelniczej przyjemności. A jeśli dodać do tego interesującą i wciągającą treść , mogę śmiało powiedzieć, że "Historia książki" to jedna z najprzyjemniejszych a przy tym najciekawszych książek, które czytałam na temat literatury właśnie. Napisana interesująco i przystępnym językiem a przy tym zawierająca interesujące fakty i ciekawostki dotyczące książek.

Moja ocena to 5.5 / 6.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rocznica ...

"Wybacz". Kamila Cudnik.

Obejrzałam "Wednesday" czyli moje pedagogiczne osiągnięcia...