"Życie miasta średniowiecznego". Henryk Samsonowicz.

Wydana w Wydawnictwie Poznańskim . Poznań (2017). Ebook.

Po "Życie miasta średniowiecznego" sięgnęłam ze względu na zainteresowanie tematem ale również dlatego,że w odległych czasach studenckich uczęszczałam na wykłady pana profesora.
Książka ta jest wznowieniem po trzydziestu latach, niestety, nie obyło się bez dość poważnego błędu (podejrzewam, że na etapie korekty ), mamy bowiem podczas próby wyznaczenia granic dawnego miasta w obrębie dzisiejszej Warszawy, wspomniane miejsca, które już nie istnieją na mapie (Plac Dzierżyńskiego zamiast obecnego Placu Bankowego).
Podzielona na dziesięć rozdziałów i solidnie opracowaną bibliografię odnoszącą się do poszczególnych rozdziałów, wprowadza nas w świat średniowiecznego miasta poruszając kwestie takie jak wygląd i ewolucję miasta, pracę w miastach, poziom życia czy kultura umysłowa mieszkańców miasta średniowiecznego.

Nie ukrywam, że po lekturze odczuwam coś w rodzaju niedosytu i to całkiem sporego. Owszem, to książka pisana przez historyka, ale oczekiwałam chyba nieco więcej szczegółów z życia i funkcjonowania miast średniowiecza. Dalej nie wiem do końca jaka była średnia życia mieszkańców miast i z czego mogła wynikać, jakie rozrywki preferowano w tamtych czasach. Nie, nie oczekiwałam treści bardzo popularnej , wiem, że to jednak książka naukowca ale nie ukrywam, że mam potrzebę pogłębienia tematu (już poczyniłam ku temu kroki).

Bezsprzecznie "Życie miasta średniowiecznego" napisana jest w sposób bardzo przystępny dla czytelnika ale jak dla mnie zabrakło paru istotnych kwestii, oczekiwałam chyba więcej opisów społeczeństwa i pewnego rodzaju analizy tegoż w mieście. Jednak jako wstęp do zapoznania się z tematem i początek dalszego zgłębienia tematyki uważam, że książka ta nadaje się bardzo dobrze.

Moja ocena to 4.5 / 6.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rocznica ...

Jedenaście lat bez...

Obejrzałam "Wednesday" czyli moje pedagogiczne osiągnięcia...