" Życie w średniowiecznym mieście". Frances Gies, Joseph Gies.

Wydana w Znak Horyzont. Kraków (2018). Ebook.

Przełożył Jakub Janik.

Tytuł oryginału Life in a Medieval City.

Po "Życiu w średniowiecznym zamku", o której to książce wspominałam w tym wpisie, przyszedł czas na książkę małżeńskiego duetu o mieście. 

Tym razem autorzy zastosowali podobny co wcześniej zabieg, biorąc pod lupę jedno miasto i opisując jego historię i losy przybliżyli nam to jak wyglądało życie w mieście w okresie średniowiecza. Po raz kolejny pokiwałam głową nad tym, jak dość często miewałam błędne wyobrażenie na temat tych czasów, które wbrew pozorom wcale nie były aż tak zacofane i ciemne, jak się o nich lubi głosić. 

Bardzo podoba mi się to, że ponownie są poszczególne rozdziały opisujące daną tematykę i tak na przykład mnie osobiście najwięcej zainteresowały rozdziały zatytułowane Dom mieszczanina, Średniowieczna pani domu, Poród i dzieci, Śluby i pogrzeby, Wielki jarmark w Szampanii. Ale tak naprawdę pozostałe dotyczące rozwoju miasta , społeczeństwa, handlu , przedsiębiorczości  i innych są również bardzo ciekawe. 

Książkę autorów czytało mi się ponownie bardzo dobrze i naprawdę szybko. Przerwa, jaką zrobiłam podczas lektury zaczętej z dobry miesiąc wstecz, nie przeszkodziła mi na szczęście w powrocie do lektury. Według mnie Giesowie piszą naprawdę przystępnym językiem, co powoduje, że nie czyta się ich książek jak naukowych prac a właśnie jako popularnonaukowe. 

Ponownie zaskoczyło mnie jak inne od moich wyobrażeń mogło być życie ówczesnych ludzi, a zwłaszcza kobiet, które pomimo wielu ograniczeń, wbrew pozorom mogły wieść całkiem interesujące życie. Oczywiście nie wszystkie i nie zawsze ale jednak. 

Przede mną jeszcze jedna książka z tej serii a mianowicie "Życie w średniowiecznej wsi", na którą to lekturę już się cieszę. 

Moja ocena to 6 / 6.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rocznica ...

"Wybacz". Kamila Cudnik.

Obejrzałam "Wednesday" czyli moje pedagogiczne osiągnięcia...